3200 Varieti Parasit Boleh Hidup dalam Manusia

3200 Varieti Parasit Boleh Hidup dalam Manusia

Ramai di antara kita mempunyai pengetahuan yang terhad mengenai apa parasit sebenar pada manusia. Kami adalah lebih kurang berhati-hati tentang kontrak mereka kerana selepas semua, anda hanya boleh mengambil berat tentang kontrak sesuatu yang anda ketahui. Oleh itu datang sebagai satu kejutan kepada ramai apabila mereka didiagnosis dengan parasit. Biasanya, kebanyakan rakyat Amerika akan mengambil gangguan pencernaan, keletihan, anemia, ruam kulit atau gemuruh sebagai tanda penyakit yang lebih serius. Ini menjelaskan mengapa kebanyakan terkejut dengan diagnosis parasit, kerana selain dari tidak tahu banyak tentang, tiada seorang pun daripada kita inginkan parasit menyebabkan kesan kesihatan yang teruk. Yang benar adalah, parasit boleh membunuh jika tidak dirawat.

Tetapi apakah parasit tinggal di kalangan manusia? Nah, terdapat lebih daripada 100 parasit dikenali yang boleh hidup dalam tubuh manusia. Ada yang cacing dan boleh dilihat dengan mudah, manakala yang lain adalah mikroskopik, terutamanya berenang g dari satu bahagian badan yang lain melalui aliran darah. Tetapi apa yang membuatkan tubuh manusia supaya mudah terdedah kepada parasit? Jawapannya terletak pada alam sekitar; udara; makanan; dan air yang kita minum dengan mudah boleh lulus parasit ke dalam badan kita. Agen penghantaran seperti nyamuk juga memperkenalkan parasit ke dalam badan kita. Lain-lain cara penghantaran termasuk hubungan seks dan kulit.
Parasit usus adalah jenis yang paling biasa parasit pada manusia hari ini. Mereka memberi kesan kepada rakyat semua peringkat umur dan mungkin sukar untuk dikesan terutamanya kerana sistem imun manusia tidak bertindak balas terhadap kehadiran mereka di dalam badan. Mereka bukan sahaja merembeskan toksin dalam badan, tetapi juga mengambil semua nutrien penting yang diperlukan oleh tubuh manusia.

Pasukan perubatan mengakui bahawa menjelaskan apa parasit sebenar pada manusia mungkin mengambil masa. Ini kerana ia dianggarkan bahawa dunia mempunyai 3200 jenis parasit, yang dengan mudah boleh menyerang tubuh manusia. Parasit dibahagikan kepada empat kategori iaitu: Nermatoda, Cestoda, Trematoda dan Protozoa. Nematod termasuk cacing gelang, whipworms, hookworms, cacing jantung, pinworms dan lain-lain. Mereka boleh tumbuh dengan panjang 35 sentimeter di dalam tubuh manusia.

Cestodes termasuk cacing pita, cacing pundi kencing dan ikan luas. Ini mempunyai kehidupan yang paling lama dalam tubuh manusia dan adalah dianggarkan untuk hidup sehingga 25 tahun, di mana ia berkembang kepada 35 kaki panjang. Cacing pita Matang meletakkan seramai satu juta telur setiap hari. Trematodes dirujuk sebagai cacing pipih dan hidup dalam pundi kencing, hati, darah, paru-paru dan buah pinggang. Mereka boleh membesar sehingga 3 inci panjang dan boleh menyebabkan penyakit yang teruk dalam organ-organ yang terlibat.

Parasit protozoa termasuk jangkitan amuba ke usus kecil dan besar. Walaupun dalam usus, mereka melepaskan enzim menyebabkan abses atau ulser di dinding usus, jika penggunaan itu untuk masuk ke dalam aliran darah.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar