Kegunaan Periuk Neti

Kegunaan Periuk Neti

Periuk neti adalah periuk kecil yang biasa digunakan untuk mengairi petikan manusia rongga hidung. Ia terdiri daripada muncung yang biasanya melekat pada bahagian bawah dan pemegangnya berada di sisi yang berlawanan. Ia dibina menggunakan kaca, tanah liat, pelbagai jenis logam, seramik atau plastik. Logam dan plastik jenis adalah yang paling tahan lama semua ini. Hari ini, mereka boleh didapati dalam pelbagai farmasi biasanya diperbuat daripada plastik yang fleksibel dan mudah pekat untuk memberi tekanan tambahan. Ia digunakan untuk curahan daripada rongga hidung menggunakan graviti untuk menarik aliran garam periuk neti atau masin.

Strategi yang berbeza telah digunakan sejak beberapa tahun kebelakangan ini yang termasuk alat suntikan mentol melibatkan memerah mentol untuk mewujudkan aliran dan peranti canggih yg berdebar-debar yang fizikal mengepam keluar garam. Pengguna boleh menggunakan alat suntikan mentol untuk menyediakan kawalan sepenuhnya ke atas tekanan. Biasanya, peranti yg berdebar-debar beroperasi pada tekanan malar yang memerlukan pergantian tombol kawalan oleh pengguna. Ia adalah berfaedah kerana hanya kepala diperlukan untuk dijadikan oleh pengguna untuk mengawal atau melegakan tekanan. Asal periuk neti dapat dikesan daripada apabila mereka telah digunakan untuk yoga untuk membersihkan saluran hidung. Ini adalah berguna sebagai keupayaan untuk mengawal pernafasan adalah penting dalam yoga. Diperkenalkan tiga puluh tahun dahulu dalam budaya barat, ia telah menimbulkan satu amalan biasa dirujuk sebagai Jala Neti.

Untuk menggunakannya, memerlukan pencampuran neti pot garam dan air yang akan ditempatkan atau dituang ke dalam saluran hidung. Ia diiktiraf untuk merawat resdung, beberapa keadaan hidung dan demam alergi. Untuk Neti, kedua-dua penyelesaian garam hipertonik dan isotonik digunakan.

Amalan pengairan hidung masin digunakan secara meluas oleh individu untuk membantu melegakan atau meringankan beberapa keadaan seperti jangkitan sinus tolak dan selesema.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar